A formação em Segunda Licenciatura: celeridade e precarização da formação docente no Brasil

Authors

  • Paula Trajano de Araújo Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará IFCE
  • Solonildo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Sandro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1556

Keywords:

Formação docente, Segunda licenciatura, EAD

Abstract

The objective of this article is to analyze Resolution CNE/CP nº. 2, of december 20, 2019 - BNC-Training with regard specifically to the issue of second degree teacher training. The focus given to this document is justified by the fact that it currently standardizes, guides and regulates teacher training courses in Brazil, so it is important to answer the following question: what is the situation of Brazilian legislation around second degree training? To answer this question, a qualitative research of the documentary type was carried out that obtained the following conclusion: the offer of Second Degree in the way it is regulated increases the precariousization of teacher education and increases to the maximum level commodification of higher education in the country.

Author Biographies

Paula Trajano de Araújo Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará IFCE

Licenciada em Letras, Mestra em Ensino e Formação Docente e Doutoranda em Ensino pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Fortaleza/CE, Brasil.

Solonildo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Licenciado em Pedagogia, Mestre em Sociologia e Doutor em Educação e Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Fortaleza/CE - Brasil.

Sandro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Licenciado em Física, Mestre e Doutor em Engenharia Elétrica e Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Fortaleza/CE - Brasil.

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Published

2023-09-19

How to Cite

Alves, P. T. de A., Almeida da Silva, S., & Jucá, S. C. S. (2023). A formação em Segunda Licenciatura: celeridade e precarização da formação docente no Brasil. Revista Profissão Docente, 23(48), 1–12. https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1556