Learning arithmetic in Youth and Adult Education in a public school in Tocantins state

Authors

  • Gustavo Cunha de Araújo Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT http://orcid.org/0000-0002-1996-5959
  • Pedro Pereira Cortes Filho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1480

Keywords:

EJA, Matemática, Ensino e aprendizagem, Aritmética, Educação

Abstract

Arithmetic is one of the bases for structuring human knowledge. The main objective of this research is to know, from the point of view of teachers and students, how the teaching-learning process of arithmetic occurs in Youth and Adult Education - YAE (Second Segment) of a public school in the state of Tocantins, Brazil. We opted for a qualitative and documental research, besides the application of questionnaires to math teachers and students of YAE. These procedures characterize the research as a sample survey. Among some of the results of the research, according to the teachers, there is no didactic material for Mathematics, especially arithmetic, for YAE, and they themselves are responsible for selecting the contents to be worked on. In addition, most students reported that they have difficulties with arithmetic, although it is the most useful branch of Mathematics in their daily lives, according to their statements.

Author Biographies

Gustavo Cunha de Araújo, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Doutor em Educação pela UNESP. Mestre em Educação pela UFMT. Graduado em Artes Visuais pela UFU. Professor da Universidade Federal do Norte do Tocantins. Docente vinculado ao Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PPPGE/UFT) e ao Programa de Pós-Graduação Profissional em Artes (ProfArtes/UFU).

Pedro Pereira Cortes Filho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação da Universidade Federal do Tocantins (PPPGE/UFT), com Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual do Tocantins (UNITINS). É professor efetivo de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins (IFTO).

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Published

2023-05-12

How to Cite

Araújo, G. C. de, & Cortes Filho, P. P. (2023). Learning arithmetic in Youth and Adult Education in a public school in Tocantins state. Revista Profissão Docente, 23(48), 01–30. https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1480