Physical education and paralympic sports: experience of adapting to high school classes

Authors

  • Mayla dos Santos de Oliveira Universidade Federal do Mato Grosso – UFMT, Brasil
  • Larissa Beraldo Kawashima IFMT - INSTITUTO FEDERAL DE MATO GROSSO

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1591

Keywords:

Escola, Modalidades paralímpicas, Proposta pedagógica, Educação Física

Abstract

 Paralympic sports are a very important tool for inclusion in society, standing out in the school environment as physical education content. The objective of this article is to present a didactic unit applied to high school classes integrated to the secretary technician of the Federal Institute of Mato Grosso, as well as the evaluation of the pedagogical proposal made by the students participating in the research. The research was divided into three stages: construction of the pedagogical proposal; intervention; and evaluation. The proposal reflected social inclusion, historical context, its importance, different modalities, presented Paralympic athletes and proposed that students become aware of the structural issues of the educational institution. It contributed to the training of students, who in the future may be professionals working in different areas of society, thinking about public policies, collaborating with rehabilitation and education for people with disabilities.

Author Biographies

Mayla dos Santos de Oliveira, Universidade Federal do Mato Grosso – UFMT, Brasil

Graduada em Licenciatura em Educação Física pelo IFMT - Cuiabá, acadêmica do programa de Pós - Graduação em Educação Física (PPGEF) da UFMT. Integrante do Grupo de estudos e pesquisas em Educação Física no Ensino Médio Profissionalizante – GEPEFEP.

Larissa Beraldo Kawashima , IFMT - INSTITUTO FEDERAL DE MATO GROSSO

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso. Possui Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp (2002), Especialização em Pedagogia do Esporte Escolar pela UNICAMP (2004), Especialização em Educação Física Escolar pela CEUCLAR (2007), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT (2010). Atualmente é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT - campus Cuiabá e do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT. É docente colaboradora do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - ProEF com polo na Faculdade de Educação Física da UFMT. É líder do Grupo de estudos e pesquisas em Educação Física no Ensino Médio Profissionalizante - GEPEFEP.

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Published

2024-04-19

How to Cite

Oliveira, M. dos S. de ., & Kawashima, L. B. . (2024). Physical education and paralympic sports: experience of adapting to high school classes. Revista Profissão Docente, 24(49), 1–23. https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1591