The implications of temporary contracts for teaching in higher education

Authors

  • Adelino Francklin Universidade do Estado de Minas Gerais – UEMG, Brasil
  • Maria Cristina da Silveira Galan Fernandes Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1587

Keywords:

capital científico, habitus profissional, trabalho docente

Abstract

This article discusses the working conditions of temporary teachers at the State University of Minas Gerais (UEMG). Its objective is to analyze the implications of the instability of the positions of temporary professors for teaching, research, extension and academic management. Semi-structured interviews were conducted, recorded and transcribed, with temporary professors from one of the 20 academic units at UEMG. The research is qualitative and was supported by the Content Analysis proposed by Bardin (2002) and Pierre Bourdieu’s concepts of habitus, field and capitals. Among the results obtained, there is the development of extension and research projects to be carried out in the short term and high teacher turnover, causing damage to teaching and academic management. From this perspective, the practices of teachers are changed, as they result from the relationships between habitus, field and capital (MATON, 2018).

Author Biographies

Adelino Francklin, Universidade do Estado de Minas Gerais – UEMG, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, mestre em Educação pelo Centro Universitário Moura Lacerda. Possui Licenciatura Plena em História pelo UNIFEG (2004), Licenciatura Plena em Filosofia pela UFLA (2017) e Licenciatura Plena em Pedagogia pela UNIFRAN (2018). Possui Pós-Graduação Lato Sensu em Mídias na Educação pela UFOP (2014). Atualmente é professor na Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais.

Maria Cristina da Silveira Galan Fernandes, Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, Brasil

Doutora em Educação. Professora efetiva na Universidade Federal de São Carlos. Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987), mestrado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1994) e doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/Araraquara (2002). Atuou como professora e pesquisadora do Centro Universitário Moura Lacerda (CUML) no período de 1990 a 2008, tendo feito parte do corpo docente do Programa de Pós-Graduação - Mestrado da referida Instituição no período de 2003 a 2008. Atualmente é professora associada do departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). 

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Published

2024-04-19

How to Cite

Francklin, A., & da Silveira Galan Fernandes, M. C. (2024). The implications of temporary contracts for teaching in higher education. Revista Profissão Docente, 24(49), 1–16. https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1587