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Authors

  • Cris Regina Gambeta Junckes Prefeitura Municipal de São José, SC

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v22i47.1488

Keywords:

educação integral , infância, criança, Educação Básica

Abstract

This work aims to highlight how the right to childhood is being considered in Brazilian educational policy, in proposals for integral education, through the analysis of the academic production selected in the Capes theses and dissertations portal, in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and in the proceedings of the meetings of the National Association of Graduate Studies and Research in Education. In this study, it was found that research on full-time schooling has been expanding across the national territory and portrays the diversity of its characterization. Eight studies focusing on the right to childhood in basic education were analyzed, all of which had children's participation in the analysis of school organization. In this context, it was noticed that different ways of occupying children's time stand out, disregarding their interests and training needs, losing sight of children's social rights to participate, play and learn in a meaningful way.

Author Biography

Cris Regina Gambeta Junckes, Prefeitura Municipal de São José, SC

Possui graduação em Pedagogia com habilitação em Orientação Educacional pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, na linha de pesquisa Educação e Infância. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Infância, Educação e Escola - GEPIEE/UFSC. Tem experiência na área de Educação atuando como professora e orientadora educacional da Educação Básica e, na formação inicial e continuada de professores, a partir dos seguintes temas: educação, infância, organização escolar, escola de tempo integral, direito à infância na educação infantil e nos anos iniciais do ensino fundamental, avaliação, planejamento e prática pedagógica

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Published

2023-03-08

How to Cite

Junckes, C. R. G. (2023). português . Revista Profissão Docente, 22(47), 01–25. https://doi.org/10.31496/rpd.v22i47.1488

Issue

Section

Dossiê - Educação Integral